THIS INTERVIEW IS
EXCLUSIVE FOR BEE GEES FAN FEVER
CELEBRATING OUR 5TH ANNIVERSAIRY!! (2011)
THIS INTERVIEW CONTAINS MORE PARTS
Dit
interview is exclusief voor Bee Gees Fan Fever voor het vijfjarig jubileum dit
jaar Dit interview bestaat uit
meerdere delen en zal gedurende de maand augustus geheel worden
geplaatst.
Questions to John Merchant
Vragen aan John
Merchant
1. Hallo John wil je je even voorstellen aan de
oude en nieuwe Bee Gees fans?.
Mijn naam is John Merchant
en ik werkte met de Bee Gees vanaf maart 1988. (In feite was mijn 1e werkdag de
dag dat Andy overleed 10 maart 1988).
Ik
begon in de studio
als manusje van alles, zoals
opruimen, eten halen en maar met beperkte betrokkenheid bij het opnameproces. Toen der tijd
was Brian Tech engineering en co producent van de One album , en ik ben hem veel
verschuldigd met betrekking tot het leren over esthetische en technologische
aspecten van de studio
In 1989, after they had completed the
album, the Bee Gees decided to go on tour and asked me to join them as a
keyboard technician, taking care of Maurice and Vic Martin's keyboard rigs and
monitoring the modest sequencingsystem backstage.
In 1989 nadat het album
klaar was , besloten de Bee Gees op tournee te gaan en vroegen mij om mee te
gaan als keyboard technicus ,en zorg te dragen voor Maurice en Vic Martin's
keyboard spullen en toezicht te houden op het bescheiden sequencing systeem
achter het podium.
Eenmaal terug thuis
werkte ik als assistent engineer voor het album Size isn't Everything en de
Civilization album , Ik assisteerde de geweldige Femi Jive ( deze werkt nu met
Stevie Wonder in L.A.).
In 1995 kreeg ik promotie tot
engineer en had veel plezier met het opnemen van een groot deel van het Still
Waters album. Ik was in de gelegenheid om te werken met een geweldig
reeks van muzikanten ,engineers en producers inclusief Arif Mardin, David
Foster , Russ Titelman , Hugh Padgham en vele andere.
In 1997, I shifted from keyboard tech
to monitor engineer for the live performances, including the One Night Only
performance at the MGM Grand, which I later mixed in stereo and surround for the
album and video. At the very end of the video, if you watch closely, Maurice
introduces me along with the rest of the band. (I had a lot more hair
then!)
In 1997 veranderde ik van
keyboard technicus naar monitor engineer voor de live optredens, inclusief het
One Night Only performance at the MGM Grand, welke ik later mixte in stereo en
surround voor het album en video. Bijna aan het einde van de video, als je goed
kijkt, introduceert Maurice me samen met de band .( Ik had toen nog wat meer
haar ! )
Throughout the late 90s, I worked as
engineer and co-producer with the brothers on the later recording projects,
including This Is Where I Came In and outside artists like Michael Jackson and
Barbra Streisand's Guilty Pleasures album.
Gedurende het einde van
de jaren '90 werkte ik als engineer en co-producent met de broers aan de latere
opname processen , inclusief This Is Where I Came In , en artiesten zoals
Michael Jackson en Barbra Streisand 's Guilty Pleasure album.
Hoewel ik nu
lesgeef over audio producties op de Middle Tenessee State Universiteit , ben ik
altijd bereid met ze te werken waneer ze me vragen. Begin dit jaar vloog ik naar
Miami om met het geluid te helpen voor het Love en Hope Ball en afgelopen jaar
voor de optredens voorde show
Strictly Come Dancing en American Idols
2. Working with the Bee Gees had to be something special, which part of the proces of engineering/producing an album do you have the best memories off?
2. Werken met de Bee Gees
moet iets speciaals zijn geweest, van welke deel van het
engineering/productieproces heb je de beste herinnering?
.
3. All three brothers are know about
their humor, but can you tell the fans a funny moment you shared with each of
the brothers?
3 De drie broers zijn
bekend om hun humor, kun je de fans een leuk moment dat je met de broers had
vertellen?
There are so many, it's hard to choose
just one.
Dat zijn er veel en moeilijk om
te kiezen.
Barry: At the World Music
Awards in Monaco, the stage set that Barry was standing on starting moving
backstage, and he pretended he was on a cruise ship sailing away.
Barry: Tijdends de World Music
Awards in Monaco, begon het podium waarop barry stond naar achter te bewegen ,
en hij deed alsof hij op een cruiseship was en wegzeilde.
Robin: Most of the jokes
that Robin told were far too dirty for me to repeat. Needless to say, they were
extremely funny and completely filthy.
Robin: De meeste grappen waren te
schunnig om te herhalen,onnodig te zeggen dat ze ontzettend grappig waren en
schunnig.
Maurice: Maurice loved to
laugh and would bring in all sorts of games or gags or magic tricks to make that
happen. He loved gadgets, including this little rubber cone that made farting
noises when you squeezed it - it was wonderfully silly.
Maurice: Maurice hield van lachen
en bracht allerlei spelletjes of spulletjes of goocheltrucs om iedereen aan het
lachen te krijgen. Hij hield van gadgets zoals een rubberen zak dat het geluid
van een wind maakte als je erin kneep. Geweldig grappig.
4. Making an album is an
extensive production process, on which album did you spent the longest time, and
what song was the most time-consuming to perfect.?
4, Een album maken is een
uitgebreid proces, aan welk album werkte je het langst, en welk nummer nam de
meeste tijd in beslag om te perfectioneren??
We spent quite a long time
on the High Civilization album, in part because we tried so many different
approaches on each song. Once the songs were written, they were recorded with
the full band, and then edited, adjusted,tweaked, edited, time shifted, and then
re-recorded, often with a slightly different groove or chord structure. Since
this was my first full album as an assistant, I loved taking that much time on
every aspect of the production process. In the end, there were more than 5
different versions of"Paying The Price Of Love" before we arrived at the
approach for the released track.
We hebben een behoorlijk lange
tijd aan de High Civilization album gewerkt , deels omdat we zo veel
verschillende benaderingen op elk nummer geprobeert hebben . Nadat de nummers
waren geschreven, werden ze opgenomen met de volledige band, en vervolgens
bewerkt, aangepast, getweaked, bewerkt, de tijd verschoven, en vervolgens
opnieuw opgenomen, vaak met een iets andere groove of akkoord structuur.
Aangezien dit mijn eerste volledige album als een assistent was, hield ik
ervan veel tijd over elk aspect van het productieproces te nemen. Op het einde
waren er meer dan vijf verschillende versies van "Paying The Price Of Love "
voordat we aangekomen bij de aanpak van de uiteindelijk uitgebrachte
versie..
5. What was your favorite album to
work on and why?
5. wat was jouw favoriete album en
waarom?
I loved the One album as an
introduction to the brothers and the opportunity to work in their studio. It's
still one of my favorites.
Ik hield van de One album omdat
het mij introduceerde bij de broers en ik de gelegenheid kreeg in hun studio te
werken. Het is nog steeds 1 van mijn favorieten.
I loved working with Femi and
Tim Moore for months on the end for the Size Isn't Everything and High
Civilization albums.
Ik hield van het
maandenlang werken met Femi en Tim moore voor het einde van de Size isn't
Everything en High Civilizations albums.
I loved watching Barry, Robin
& Maurice interact with the producers ont he Still Waters album. In
particular, it was a great honor towork with Arif Mardin, who was an incredible
producer and brought an elegant presence to the studio.
Ik hield ervan om Barry Robin en
Maurice te zien werken met de producers van tijdens het Still Waters album. Het
was vooral een grote eer om met Arif Mardin te werken. Een geweldige producer en
hij was een elegante aanwezigheid binnen de studio.
I really enjoyed making the
One Nigh tOnly album, since it was a chance to hang out with a bunch of my
friends inVegas for 2 weeks!
Ik heb vooral genoten van
het One Night Only album omdat het me in de gelegenheid stelde om een stel van
mijn vrienden gedurende 2 weken in Vegas te zien.
I
wish we could go back and make all of them again, but it was great to be there
while it happened.
Ik wenste dat ik de klok terug
kon draaien en alle album opnieuw kon maken, maar het was geweldig er deel van
te zijn toen het gebeurde.
6. What song was the best to produce,
and what song has never become as you thought?
6. Welk nummer was het best om te
produceren en welk nummer is nooit helemaal geworden wat je ervan gehoopt
had.?
That's a good question. I
loved the demo and writing processfor "Just In Case" and I wish that more people
had gotten to hear that song. Hugh Padgham recorded an alternate version of
"Still Waters" in New York that I really liked but that was not released; in
addition, Brian Tench did an amazing remix of "Still Waters" that was totally
cool was also not released. Some day, they could release an entire album of
demos,remixes, and unused songs just from the Still Waters project.
Dat is een goede vraag. Ik hield
van de demo en het schrijfproces van "Just In Case" en ik wens dat meer mensen
dat nummer te horen hadden gekregen. Hugh Padgham nam een alternatieve versie
van "Still Waters" in New York op dat ik goed vond , maar dat niet werd
vrijgegeven, daarnaast, heeft Brian zelf een geweldige remix van "Still Waters
'gemaakt , dat was helemaal cool maar was ook niet vrijgegeven. Op een dag,
kunnen een heel album van demo's, remixes, en ongebruikte songs alleen uit de
Still Waters project vrijgeven.
7. How was working with the Bee Gees ?
And what did you learn during working with them?
7. Hoe was het om met de
Bee Gees te werken? En wat heb je geleerd tijdens deze periode?
It was great, amazing, life-changing,
and the foundation for my entire career. It was also a job, which required focus
and effort and, while very cool,could be very challenging, both from technical
and an artistic standpoint.
What did not learn from them?! I got
a history in British record production; an introduction to some of the most
influential people in the record industry; learned patience, diligence, and
persistence when it came to the craft of making records; how to write a
beautiful, memorable melody, and how to then use the recording process to make
that melody shine; how to take a song and set it on fire (in the best way); and
how to deal with challenges and disappointments professionally.
Wat heb ik niet van hun geleerd?!
Ik heb een verleden in de Britse platen productie, een introductie tot enkele
van de meest belangrijke mensen in de platenindustrie, leerde geduld, ijver, en
doorzettingsvermogen als het kwam tot maken van platen, hoe een mooie,
gedenkwaardige melodie te schrijven, en hoe vervolgens met het
opname-proces die melodie te laten stralen. hoe een gekozen nummer tot een
geweldig succes te maken. En hoe professioneel om te gaan met uitdagingen en
teleurstelingen.
8, How big was your influence during
the recording of the album?
My influence was extremely
limited. On my best days, I just tried to stay out of the way, so that you
listen to the song and not the recording.
On one
occassion, Barry said that I was their only link to Earth, which sounds
reasonable.
Mijn invloed was zeer beperkt. Als het
een goede dag was ,dan bleef ik gewoon uit de buurt zodat je alleen naar het
nummer luistert en niet naar de opname zelf.
Op een gegeven moment zei Barry dat ik hun enige link
naar de aarde was wat begrijpelijk is.
9. If the Bee Gees would produce
another artist which artist would be their favorite choice?
Good question - you'd have to ask
them! I would have loved for them to work with Paul McCartney, because I think
they could have challenged him in a way that few producers and songwriters
could. I'd love to hear what a collaboration with a top R&B artist like Jay
Z or a top country artist lik eCarrie Underwood would sound like as
well.
Een samenwerking met een top R & B
artiest als Jav Z of een top country artiest zoals Carrie Underwood zou ik ook
klasse vinden.
10. Was je ook betrokken bij
evenementen zoals de live optredens van de ONO concerten?
Jazeker. Ik deed veel voorbereidend
productiewerk en repetities met de band voor de ONO optredens en zorgde voor de
monitors(podiumgeluid) voor de band en de Bee Gees.
Terugkijkend waren dat de meest
stresserende maar lonende ervaringen.
1. You make music technically how is
it to work with people who do not put notes on paper, yet yielded practical
problems?
Mensen in een studio zijn een team.
Als ze goed samenwerken kunnen ze een artiest snel en krachtig vooruit drijven.
Als het team dit niet kan dan valt alles uiteen.
De broers kunnen zich goed uitdrukken
richting muzikant en producent en het is onze taak om datgene wat gevraagd wordt
om te zetten in een in de praktijk werkbaar iets. Dat geldt voor elke artiest en
productieteam. In het ideale geval kan het vertrouwen in elkaars werk de
voortgang van het lied helpen.
Muziek is niet een schriftelijke traditie, Het is een auditieve , zo het kunnen lezen of schrijven van muziek is niet nodig om creatief te zijn, net zoals je geen engels of nederlands hoeft te kunnen lezen en schrijven om een goed verhaal te kunnen schrijven.
Ik geloof dat hun nalatenschap van hun
werk voor zich spreekt (of zingt?) wat betreft de mate van succes in het
overbrengen van hun ideeën, zowel in de studio als uiteindelijk het
publiek.
12. What was the most pronounced
characteristic of each individual brother?
Barry -inventive, creative; and
business-minded.
Barry: inventief - creatief -
zakelijk
Robin - commercial-minded,clever and
ambitious.
Robin- commercieel - slim en ambitieus
Maurice - extremely talented,
likeable, and terribly missed.
Maurice - ontzettend
getalenteerd - aardig en word vreselijk gemist.A special thank you to John Merchant for making this interview possible and for taking the time to answer these fanquestions from all over the world.
And ofcourse a big thank you also for celebrating the 5th anniversary of the website with us .
© operator Bee Gees Fan Fever
No comments:
Post a Comment