Tuesday, April 15, 2014

JohnwithBarry.jpg
THIS INTERVIEW IS EXCLUSIVE FOR BEE GEES FAN FEVER

CELEBRATING  OUR 5TH ANNIVERSAIRY!! (2011)
THIS INTERVIEW CONTAINS MORE PARTS 
 Dit interview is exclusief voor Bee Gees Fan Fever voor het vijfjarig jubileum dit jaar Dit interview bestaat uit meerdere delen en zal gedurende de maand augustus geheel worden geplaatst.
Questions to John Merchant
Vragen aan John Merchant
1.Hello John would you like to introduce yourself to the old and new Bee Gees Fans?.
1. Hallo John wil je je even voorstellen aan de oude en nieuwe Bee Gees fans?.
My name is John Merchant and I have worked with the Bee Gees sinceMarch of 1988.  (In fact, my first day working with them was the day that Andy died, March 10th, 1988.)
Mijn naam is John Merchant en ik werkte met de Bee Gees vanaf maart 1988. (In feite was mijn 1e werkdag de dag dat Andy overleed 10 maart 1988).
I began working at their studio, Middle Ear on Miami's South Beach as an intern, cleaning up and getting food, with limited involvement with the recording process.  At that time,Brian Tench was engineering and co-producing the One album, and I owe a great deal to him for graciously teaching me about the aesthetic and technological aspects of the studio.

Ik begon in de studio als manusje van alles, zoals opruimen, eten halen en maar met beperkte betrokkenheid bij het opnameproces. Toen der tijd was Brian Tech engineering en co producent van de One album , en ik ben hem veel verschuldigd met betrekking tot het leren over esthetische en technologische aspecten van de studio

In 1989, after they had completed the album, the Bee Gees decided to go on tour and asked me to join them as a keyboard technician, taking care of Maurice and Vic Martin's keyboard rigs and monitoring the modest sequencingsystem backstage.

In 1989 nadat het album klaar was , besloten de Bee Gees op tournee te gaan en vroegen mij om mee te gaan als keyboard technicus ,en zorg te dragen voor Maurice en Vic Martin's keyboard spullen en toezicht te houden op het bescheiden sequencing systeem achter het podium.
Returning home, I worked as the assistant engineer for the Size Isn't Everything and High Civilization albums, assisting for the amazing Femi Jiya (who is now working with Stevie Wonder in L.A.)  In addition, I served as the keyboard technician for the Highly Civilization tour in 1991 as well as other live performances for tv and radio throughout the early 90s.

  Eenmaal terug thuis werkte ik als assistent engineer voor het album Size isn't Everything  en de Civilization album , Ik assisteerde de geweldige Femi Jive ( deze werkt nu met Stevie Wonder in L.A.).
Tevens werkte ik als Keyboard technicus voor de High Civilization Tour 1991 en andere live optredens voor tv en radio gedurende begin jaren  '90.

In 1995, I was promoted to engineer and had the great pleasure to record much of the Still Waters album, getting to work with an amazing array of musicians, engineers, and producers, including Arif Mardin, David Foster, Russ Titelman, Hugh Padgham,and many others.  One of the best aspects of this position was that I recorded all of the Bee Gees' writingsessions, so I was able to watch their writing process from inception to completion on all of the songs, including "Alone", "Still WatersRun Deep", and "I Could Not Love You More", which was an eduction in itself.
In 1995 kreeg ik promotie tot engineer en had veel plezier met het opnemen van een groot deel van het Still Waters album. Ik was in de gelegenheid om te werken met een geweldig reeks van muzikanten ,engineers en producers inclusief Arif Mardin, David Foster , Russ Titelman , Hugh Padgham en vele andere.
Het beste hiervan was dat ik het gehele schrijfproces van de Bee Gees opnam, dus kon ik het hele schrijfproces van begin tot het einde tot stand zien komen, zoals de nummers Alone"". "Still Waters Run Deep" en " I Could Not Love You More" dat een opleiding op zich was.

In 1997, I shifted from keyboard tech to monitor engineer for the live performances, including the One Night Only performance at the MGM Grand, which I later mixed in stereo and surround for the album and video. At the very end of the video, if you watch closely, Maurice introduces me along with the rest of the band. (I had a lot more hair then!)
 In 1997 veranderde ik van keyboard technicus naar monitor engineer voor de live optredens, inclusief  het One Night Only performance at the MGM Grand, welke ik later mixte in stereo en surround voor het album en video. Bijna aan het einde van de video, als je goed kijkt, introduceert Maurice me samen met de band .( Ik had toen nog wat meer haar ! )

Throughout the late 90s, I worked as engineer and co-producer with the brothers on the later recording projects, including This Is Where I Came In and outside artists like Michael Jackson and Barbra Streisand's Guilty Pleasures album.
Gedurende het einde van de jaren '90 werkte ik als engineer en co-producent met de broers aan de latere opname processen , inclusief This Is Where I Came In , en artiesten zoals Michael Jackson en Barbra Streisand 's Guilty Pleasure album.
Although I am now teaching audio production at Middle Tennessee State University, I am always ready to work with them whenever asked.  Earlier this year, I flew to Miami to help with sound for the Love and Hope Ball and last year did sound for the BeeGees' performances on Strictly Come Dancing and American Idol.
Hoewel ik nu lesgeef over audio producties op de Middle Tenessee State Universiteit , ben ik altijd bereid met ze te werken waneer ze me vragen. Begin dit jaar vloog ik naar Miami om met het geluid te helpen voor het Love en Hope Ball en afgelopen jaar voor de optredens voorde show Strictly Come Dancing en American Idols

2. Working with the Bee Gees had to be something special, which part of the proces of engineering/producing an album do you have the best memories off?
2. Werken met de Bee Gees moet iets  speciaals zijn geweest, van welke deel van het engineering/productieproces heb je de beste herinnering?
Looking back, it's funny what you remember.  I remember just about every live show,especially the ones from the late 90s. I remember most of the sessions from the Still Waters and This IsWhere I Came In albums, in part because they were the most recent recordings but also because there was a lot of drama making those albums:  Still Waters was exciting because of all of the amazing musicians and producers we worked with, and TIWICI was memorable because of the challenges in just getting it finished. Of course, I enjoyed all of the albums, and there are flashes of memories from each of them.  Honestly, some of the best moments were the personal ones, hanging out and sharing a laugh over a dirty joke rather than necessarily the recording process; it was a magical time, and I was very fortunate to have been a part of it
Terugkijkend is het grappig wat je herinnert. Ik herinner me bijna elke live show, vooral the One optredens van de latere jaren '90. Ik herinner me het meeste van de sessies van Still Waters en This Is Where I Came in albums, gedeeltelijk omdat zij de recentste opnames waren maar ook omdat er veel om zich heen afspeelde in het maken van deze albums: Still Waters was spannend door de vele geweldige muzikanten en producers waar we meewerkte,en TIWICI was gedenkwaardig vanwege de uitdagingen om het klaar te krijgen.
Natuurlijk genoot ik van alle albums en er zijn flitsen van herinneringen van elk album. Eerlijk gezegd waren de persoonlijke herinnering vaak de beste momenten. Het bij elkaar zitten en lachen om een schunnige grap in plaats van per se het opnameproces.
Het was een magische tijd en ik ben erg gelukkig dat ik er deel van ben geweest.
John Merchant

.
3. All three brothers are know about their humor, but can you tell the fans a funny moment you shared with each of the brothers?




3 De drie broers zijn bekend om hun humor, kun je de fans een leuk moment dat je met de broers had vertellen?


There are so many, it's hard to choose just one.


 Dat zijn er veel en moeilijk om te kiezen.

Barry:  At the World Music Awards in Monaco, the stage set that Barry was standing on starting moving backstage, and he pretended he was on a cruise ship sailing away.


 Barry: Tijdends de World Music Awards in Monaco, begon het podium waarop barry stond naar achter te bewegen , en hij deed alsof hij op een cruiseship was en wegzeilde.


Robin:  Most of the jokes that Robin told were far too dirty for me to repeat.  Needless to say, they were extremely funny and completely filthy.


 Robin: De meeste grappen waren te schunnig om te herhalen,onnodig te zeggen dat ze ontzettend grappig waren en schunnig.


Maurice: Maurice loved to laugh and would bring in all sorts of games or gags or magic tricks to make that happen.  He loved gadgets, including this little rubber cone that made farting noises when you squeezed it - it was wonderfully silly.


 Maurice: Maurice hield van lachen en bracht allerlei spelletjes of spulletjes of goocheltrucs om iedereen aan het lachen te krijgen. Hij hield van gadgets zoals een rubberen zak dat het geluid van een wind  maakte als je erin kneep. Geweldig grappig.




4. Making an album is an extensive production process, on which album did you spent the longest time, and what song was the most time-consuming to perfect.?


4, Een album maken is een uitgebreid proces, aan welk album werkte je het langst, en welk nummer nam de meeste tijd in beslag om te perfectioneren??




We spent quite a long time on the High Civilization album, in part because we tried so many different approaches on each song.  Once the songs were written, they were recorded with the full band, and then edited, adjusted,tweaked, edited, time shifted, and then re-recorded, often with a slightly different groove or chord structure. Since this was my first full album as an assistant, I loved taking that much time on every aspect of the production process.  In the end, there were more than 5 different versions of"Paying The Price Of Love" before we arrived at the approach for the released track.


 We hebben een behoorlijk lange tijd aan de High Civilization album gewerkt , deels omdat we zo veel verschillende benaderingen  op elk nummer geprobeert hebben . Nadat de nummers waren geschreven, werden ze opgenomen met de volledige band, en vervolgens bewerkt, aangepast, getweaked, bewerkt, de tijd verschoven, en vervolgens opnieuw opgenomen, vaak met een iets andere groove of akkoord structuur. Aangezien dit  mijn eerste volledige album als een assistent was, hield ik ervan veel tijd over elk aspect van het productieproces te nemen. Op het einde waren er meer dan vijf verschillende versies van "Paying The Price Of Love " voordat we aangekomen bij de aanpak van de uiteindelijk uitgebrachte versie..



5. What was your favorite album to work on and why?



5. wat was jouw favoriete album en waarom?


I loved the One album as an introduction to the brothers and the opportunity to work in their studio.  It's still one of my favorites.


Ik hield van de One album omdat het mij introduceerde bij de broers en ik de gelegenheid kreeg in hun studio te werken. Het is nog steeds 1 van mijn favorieten.




I loved working with Femi and Tim Moore for months on the end for the Size Isn't Everything and High Civilization albums.


Ik hield van het maandenlang werken met Femi en Tim moore voor het einde van de Size isn't Everything en High  Civilizations albums.




I loved watching Barry, Robin & Maurice interact with the producers ont he Still Waters album.  In particular, it was a great honor towork with Arif Mardin, who was an incredible producer and brought an elegant presence to the studio.


 Ik hield ervan om Barry Robin en Maurice te zien werken met de producers van tijdens het Still Waters album. Het was vooral een grote eer om met Arif Mardin te werken. Een geweldige producer en hij was een elegante aanwezigheid binnen de studio.




I really enjoyed making the One Nigh tOnly album, since it was a chance to hang out with a bunch of my friends inVegas for 2 weeks!


Ik heb vooral genoten van het One Night Only album omdat het me in de gelegenheid stelde om een stel van mijn vrienden  gedurende 2 weken in Vegas te zien.


I wish we could go back and make all of them again, but it was great to be there while it happened.


  Ik wenste dat ik de klok terug kon draaien en alle album opnieuw kon maken, maar het was geweldig er deel van te zijn toen het gebeurde.




6. What song was the best to produce, and what song has never become as you thought?


 6. Welk nummer was het best om te produceren en welk nummer is nooit helemaal geworden wat je ervan gehoopt had.?




That's a good question.  I loved the demo and writing processfor "Just In Case" and I wish that more people had gotten to hear that song.  Hugh Padgham recorded an alternate version of "Still Waters" in New York that I really liked but that was not released; in addition, Brian Tench did an amazing remix of "Still Waters" that was totally cool was also not released.  Some day, they could release an entire album of demos,remixes, and unused songs just from the Still Waters project.


 Dat is een goede vraag. Ik hield van de demo en het  schrijfproces van "Just In Case" en ik wens dat meer mensen  dat nummer te horen hadden gekregen. Hugh Padgham nam  een alternatieve versie van "Still Waters" in New York op dat ik goed vond , maar dat niet werd vrijgegeven, daarnaast,  heeft Brian zelf een geweldige remix van "Still Waters 'gemaakt , dat was helemaal cool maar was ook niet vrijgegeven. Op een dag, kunnen een heel album van demo's, remixes, en ongebruikte songs alleen uit de Still Waters project vrijgeven.



7. How was working with the Bee Gees ? And what did you learn during working with them?




7. Hoe was het om met de Bee Gees te werken? En wat heb je geleerd tijdens deze periode?


It was great, amazing, life-changing, and the foundation for my entire career. It was also a job, which required focus and effort and, while very cool,could be very challenging, both from technical and an artistic standpoint.

Het was geweldig, verbazingwekkend, en de basis van mijn volledige carriere. Het was een baan die eiste dat je je focus hield en alles van je vroeg. Hoewel erg cool het was heel uitdagend zowel technisch als artistiek gezien.


What did not learn from them?!  I got a history in British record production; an introduction to some of the most influential people in the record industry; learned patience, diligence, and persistence when it came to the craft of making records; how to write a beautiful, memorable melody, and how to then use the recording process to make that melody shine; how to take a song and set it on fire (in the best way); and how to deal with challenges and disappointments professionally.



Wat heb ik niet van hun geleerd?! Ik heb een verleden in de Britse platen productie, een introductie tot enkele van de meest belangrijke mensen in de platenindustrie, leerde geduld, ijver, en doorzettingsvermogen als het  kwam tot maken van platen, hoe een mooie, gedenkwaardige melodie te schrijven, en hoe  vervolgens met het opname-proces die melodie te laten stralen. hoe een  gekozen nummer tot een geweldig succes te maken. En hoe professioneel  om te gaan met uitdagingen en teleurstelingen.




8, How big was your influence during the recording of the album?


8. Hoeveel invloed had je tijdens de opnames van een album?
My influence was extremely limited. On my best days, I just tried to stay out of the way, so that you listen to the song and not the recording.
On one occassion, Barry said that I was their only link to Earth, which sounds reasonable.
Mijn invloed was zeer beperkt. Als het een goede dag was ,dan bleef ik gewoon uit de buurt zodat je alleen naar het nummer luistert en niet naar de opname zelf.
Op een gegeven moment zei Barry dat ik hun enige link naar de aarde was wat begrijpelijk is.
9. If the Bee Gees would produce another artist which artist would be their favorite choice?

9.Als de Bee Gees een andere artiest konden produceren, welke artiest zou dan hun favoriet zijn?
Good question - you'd have to ask them!  I would have loved for them to work with Paul McCartney, because I think they could have challenged him in a way that few producers and songwriters could. I'd love to hear what a collaboration with a top R&B artist like Jay Z or a top country artist lik eCarrie Underwood would sound like as well.
 Goede vraag ,maar dat zou je hun zelf moeten vragen.  Persoonlijk had ik graag dat ze nog eens met Paul McCartney werkte, Omdat ik geloof dat ze hem nog meer kunnen uitdagen dan andere producers en songwriters zouden kunnen doen.
Een samenwerking met een top R & B artiest als Jav Z of een top country artiest zoals Carrie Underwood  zou ik ook klasse vinden.

10. Were you also involved in activities such as live performances of the brothers one night only concerts?
10. Was je ook betrokken bij evenementen zoals de live optredens van de ONO concerten?

Yes, I did a lot of the pre-production and rehearsals with the band before all of the One Night Only preformances and then ran the monitors (on-stage sound) for the band and Bee Gees.  Looking back, these were some of themost stressful but rewarding experiences.

Jazeker. Ik deed veel voorbereidend productiewerk en repetities met de band voor de ONO optredens en zorgde voor de monitors(podiumgeluid) voor de band en de Bee Gees.

Terugkijkend waren dat de meest stresserende maar lonende ervaringen.
 1. You make music technically how is it to work with people who do not put notes on paper, yet yielded practical problems?
11. Jij maakt muziek met techniek , hoe is het om te werken met mensen die geen noten op papier kunnen schrijven, lgaf dit praktische problemen?

I think people in the studio are like a team of horses:  if they work together, they can movequickly and powerfully to drive an artist ahead; however, if they work inopposite directions, they can pull an artist apart.
Mensen in een studio zijn een team. Als ze goed samenwerken kunnen ze een artiest snel en krachtig vooruit drijven. Als het team dit niet kan dan valt alles uiteen.

Of course, the brothers certainly express themselves clearly to musicians and producers, and it's our job to translate what they ask into practical application.  That's true for any artist and production team.  Ideally,each can trust the other to understand their job and help propel the songforward.

De broers kunnen zich goed uitdrukken richting muzikant en producent en het is onze taak om datgene wat gevraagd wordt om te zetten in een in de praktijk werkbaar iets. Dat geldt voor elke artiest en productieteam.  In het ideale geval kan het vertrouwen in elkaars werk de voortgang van het lied helpen.

Music is not a written tradition, it's an aural one, so being able to read and write music is unnecessary to be creative, in the same way that you do not need to read or write in English or Dutch to be a great storyteller.  I believe that their legacy of work speaks (sings?) for itself in terms of success in communicating their ideas,both to those in the studio and ultimately to the audience.
Muziek is niet een schriftelijke traditie, Het is een auditieve , zo het kunnen lezen of schrijven van muziek is niet nodig om creatief te zijn, net zoals je geen engels of nederlands hoeft te kunnen lezen en schrijven om een goed verhaal te kunnen schrijven.
Ik geloof dat hun nalatenschap van hun werk voor zich spreekt (of zingt?) wat betreft de mate van succes in het overbrengen van hun ideeën, zowel in de studio als uiteindelijk het publiek.

12. What was the most pronounced characteristic of each individual brother?
12. Wat is het meest uitgesproken karakter van elke broer?
Barry -inventive, creative; and business-minded.
Barry: inventief - creatief - zakelijk
Robin - commercial-minded,clever and ambitious.

Robin- commercieel - slim en ambitieus
Maurice - extremely talented, likeable, and terribly missed.
 Maurice - ontzettend getalenteerd - aardig en word vreselijk gemist.
A special thank you to John Merchant for making this interview possible and for taking the time to answer these fanquestions from all over the world.
And ofcourse a big thank you also for celebrating the 5th anniversary of the website with us .

© operator Bee Gees Fan Fever

No comments: