Skip to main content

Dutch cd review barry-gibb-in-the-now

Barry Gibb is inmiddels 70 en heeft een staat van dienst waar je u tegen kunt zeggen. Onder de vlag van de Bee Gees stond hij met zijn twee broers Maurice en Robin in de jaren ’60 en ’70 aan de absolute top en de jaren daarna was de band ook nog productief. In de jaren ’80 scoorde Barry met Barbra Streisand wellicht zijn grootste succes met de plaat ‘Guilty’. ‘In the Now’ is pas zijn tweede solo album. Noodgedwongen, want zijn broers zijn inmiddels niet meer in leven, maar het muzikale bloed van Barry stroomt nog steeds.

De plaat begint met ‘Amy in Colour’, rockend met gitaren en met rustige intermezzo’s waarbij je eerst wel moet wennen en goed moet luisteren, is dit Barry wel? Het zorgt er direct voor dat je aandachtig luistert. De plaat hinkt op twee gedachten. Er staan veel rockende nummers op met een hoog tempo zoals ‘Grand Illusion’ en ‘Home truth song’. Het zijn uiteindelijk de rustige nummers die het beste zijn op de plaat. Zijn stem die nog steeds goed is komt daar het best naar voren zoals in ‘Cross to Bear’. In ‘End of the Rainbow’ spat de kwaliteit eraf en krijg je de indruk dat hij live voor je neus staat te zingen, zo goed komt dat nummer binnen.

De titeltrack ‘In the Now’ is een mooie compositie, geheel in de Bee Gees stijl zoals we die uit duizenden herkennen. Het is een prima nummer maar toch mis je de stemmen van Maurice en Robin. ‘End of the rainbow’ gaat naar verluidt ook over het missen van zijn broers en is ook opgedragen aan Robin. In ‘Meaning of the world’ ligt het tempo laag en de stem van Barry komt weer volledig tot zijn recht, gecombineerd met mooie strijkers. Zo ook in ‘Shadows’ die nu fraai wordt ingekleurd met Mexicaans trompetten. ‘Star crossed lover’ zit ook in de groep met rustige nummers die gelukkig de overhand hebben op deze plaat.

In het begin denk je met de rockende nummers, dit is het net niet maar na alle 12 nummers op de standaard editie (de deluxe versie heeft er 15 met hopelijk nog 3 niet rockende nummers) te hebben gehoord is het merendeel toch vertrouwd en past zijn stem – mede gelet op zijn leeftijd en kracht -ook meer bij de softere nummers waarbij we kunnen stellen dat Barry Gibb nog steeds een herkenbare en prachtige stem heeft en daar zijn er in de muziekbusiness maar weinig van. (7,5/10).maxazine.nl/2016/11/01/ http://beegeesfanfever.blogspot.nl/

Comments

Popular posts from this blog

Meaning of Songs

Clos
THE MEANING OF SONGSCollaborator:Stephan Koenig ALONE (1997) BARRY GIBB: What the song's really about is that little child inside. It's that abstract feeling we all have that no matter how close or how many relatives we have or how many people around us we love, we still feel alone. There's an aloneness about all of us. That "How do I, why is it always end up alone?" Well, I'm not alone, but I might feel alone, that no one really thinks the way I do. I guess that's because everybody's unique in their own way. We all do feel the same way about most things, but why is it that nobody feels the same way I do about everything? So you're alone. You have that feeling sometimes.

BARKER OF THE UFO (1967)
MAURICE GIBB: Always with experimentation in mind, this was a fun time. The memories of this session will always be remembered. I loved the tuba and reverse cymbal effect.

BLUE ISLAND (1993)
BARRY GIBB: The other side…

the story behind the song NY Mining Disaster 1941

Music History #8: "New York Mining Disaster 1941"By Bill De Main september 2012
<font color="#ffffff" size="5"></font>




Image credit:  Getty Images
“New York Mining Disaster 1941 (Have You Seen My Wife, Mr. Jones)”
Written by Barry and Robin Gibb (1967)
Performed by Bee Gees


The MusicWhen the Bee Gees debut US single was released in April 1967, a lot of people thought it was The Beatles masquerading as another band. Even the name Bee Gees was read as code for “Beatles Group.” But within a year, brothers Barry, Robin and Maurice Gibb established themselves not only as hit makers in their own right, but as chart rivals to the Fabs. “New York Mining Disaster 1941,” the first of thirty-some hits, is one of those rare pop songs in which the title never appears in the lyrics. Most people still refer to it by its subtitle “Have you seen my wife, Mr. Jones.” Inspired by the Aberfan mining disas…